fbpx

W celu uzyskania odszkodowania, poszkodowany właściciel musi przejść przez cały proces likwidacji szkody po zalaniu nieruchomości. Jakie są poszczególne etapy tego procesu i do czego jest zobowiązany poszkodowany na każdym z nich?

 

ubezpieczenie domu

Jak uzyskać odszkodowanie po zalaniu nieruchomości? Proces likwidacji szkody

 

Proces likwidacji szkody po zalaniu nieruchomości składa się z kilku etapów, przez które musi przejść poszkodoway, aby uzyskać pieniądze z odszkodowania, które pokryją wszystkie koszty naprawy i remontu. Poszczególne kroki obejmują:

  • Zgłoszenie szkody do zakładu ubezpieczeń,
  • Oględziny zalanej nieruchomości,
  • Wydanie decyzji przez ubezpieczyciela,
  • Ewentualne złożenie reklamacji od decyzji ubezpieczyciela,
  • Odpowiedź zakładu ubezpieczeń na złożoną reklamację.

W związku z szeregiem czynności, które muszą zostać wykonane w celu określenia wielkości straty po zalaniu, a tym samym wysokości odszkodowania, poszkodowany powinien mieć świadomość jakie kroki powinien podjąć.

 

Pomoc prawna po zalaniu nieruchomości

 

Zgłoszenie szkody do zakładu ubezpieczeń po zalaniu nieruchomości

 

Pierwszy krok do uzyskania odszkodowania za zalanie nieruchomości to zgłoszenie szkody do ubezpieczyciela. Szkoda najczęściej zgłaszana jest telefonicznie lub poprzez formularz internetowy na stronie zakładu ubezpieczeń. Podczas takiej rozmowy poszkodowany zostanie poproszony o podanie szczegółowych danych zdarzenia, między innymi o dokładnym miejscu wystąpienia szkody, czasie jej stwierdzenia, okoliczności jej zaistnienia i podejrzewanej przyczynie. Następnie szkoda jest rejestrowana w systemie ubezpieczyciela i nadawany jest jej numer.

 

Oględziny zalanej nieruchomości przez rzeczoznawcę

 

W następnej kolejności, po zgłoszeniu szkody powinien nastąpić kontakt ze strony rzeczoznawcy powołanego przez zakład ubezpieczeń. Podczas oględzin rzeczoznawca sporządza protokół szkody, który zawiera jej opis i dokumentację fotograficzną. W dokumencie opisywany jest stan zastany przez rzeczoznawcę, co umożliwia ubezpieczycielowi sporządzenie dokładnego kosztorysu. Na zakończenie oględzin poszkodowany powinien dokładnie zweryfikować sporządzony protokół i złożyć na nim podpis.

 

zalane mieszkanie

Osuszenie zalanej nieruchomości przez firmę osuszającą

 

Po dokonaniu oględzin przez rzeczoznawcę, aby uniknąć pogłębienia szkody, poszkodowany musi rozpocząć proces osuszania zalanej nieruchomości. W przypadku wykonywania usługi osuszania nieruchomości proces ten może trwać od kilku dni do nawet kilku tygodni, w zależności od rozmiaru szkody i stopnia skomplikowania prac. Po wykonanych pracach osuszania i ozonowania nieruchomości po zalaniu konieczne jest przesłanie do zakładu ubezpieczeń pełnej dokumentacji z wykonanych prac. Firma dokonująca osuszania powinna sporządzić bardzo dokładną dokumentację z każdego etapu wykonywanej usługi. Jeżeli chodzi o wykonanie remontu nieruchomości po wykonanej usłudze osuszania, najkorzystniej jest przedstawić ubezpieczycielowi kosztorys powykonawczy, który będzie odzwierciedlać poniesione koszty przywrócenia nieruchomości do stanu poprzedniego.

 

Decyzja ubezpieczyciela o wysokości przyznanego odszkodowania

 

Ubezpieczyciel zgodnie z art. 817 § 1 kodeksu cywilnego powinien dokonać wypłaty odszkodowania w terminie 30 dni od dnia zgłoszenia szkody. Gdyby wyjaśnienie w powyższym terminie okoliczności koniecznych do ustalenia odpowiedzialności ubezpieczyciela albo wysokości świadczenia okazało się niemożliwe, świadczenie powinno być spełnione w ciągu 14 dni od dnia, w którym przy zachowaniu należytej staranności, wyjaśnienie tych okoliczności było możliwe. Jednakże bezsporną część świadczenia ubezpieczyciel powinien spełnić w terminie 30 dni. Najczęściej niestety wysokość odszkodowania z tytułu wykonanej usługi osuszania nieruchomości oraz kosztów remontu nieruchomości nie pozwala na przywrócenie jej do stanu poprzedniego.

 

Pomoc prawna po zalaniu nieruchomości

 

Złożenie reklamacji od decyzji ubezpieczyciela

 

Na postawie dokumentacji dostarczonej przez rzeczoznawcę, właściciela zalanej nieruchomości oraz firmę osuszeniową, ubezpieczyciel wylicza wysokość odszkodowania. Co ciekawe, pomimo dostarczonych dowodów w postaci rachunków i faktur, ubezpieczyciel często przyznaje odszkodowanie, które nie wystarcza na pokrycie wszystkich kosztów związanych z doprowadzeniem nieruchomości do stanu sprzed zalania. Na tym etapie warto jest skorzystać z pomocy kancelarii prawnej, która zajmuje się reprezentacją klienta w walce z ubezpieczycielem. Specjaliści z zakresu roszczeń odszkodowawczych dokładnie zweryfikują kosztorys zakładu ubezpieczeń i przyczyn, dla których odmówił on wypłaty pełnej kwoty świadczenia. Reklamacja powinna zawierać uzasadnienie stanowiska poszkodowanego i przedstawienie dodatkowych dokumentów na jego poparcie.

 

Decyzja ubezpieczyciela w odpowiedzi na reklamację poszkodowanego

Po analizie reklamacji zakład ubezpieczeń ma obowiązek wydania merytorycznej decyzji w terminie 30 dni. W tym celu ubezpieczyciel może zweryfikować swój pierwotny kosztorys i dokonać wypłaty dodatkowej kwoty odszkodowania. Niejednokrotnie jednak na tym etapie ubezpieczyciel odmawia zapłaty, a zatem koniecznym staje się skierowanie sprawy na drogę postępowania sądowego.