fbpx

Osoby poszkodowane w wyniku wypadku mają prawo ubiegać się o rekompensatę, które obejmuje m.in. odszkodowanie za utracony dochód. Jednakże, obliczenie wysokości utraconego dochodu oraz zebranie odpowiednich dowodów potwierdzających jego utratę może być dla wielu osób dużym wyzwaniem i źródłem licznych trudności. Jak więc zwiększyć swoje szanse na uzyskanie pełnego odszkodowania za utracony dochód po wypadku?

Czym jest odszkodowanie za utracony dochód?

Z pomocą przychodzi Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych Łebek, Madej i Wspólnicy a także art 361 § 2 kodeksu cywilnego, z którego wynika, że naprawienie szkody i dochodzenie należnego odszkodowania po wypadku obejmuje poniesione straty oraz korzyści, jakie poszkodowany mógłby odnieść, gdyby nie poniósł szkody. Poniesione straty to np. koszty:

  • naprawy uszkodzonego pojazdu,
  • zniszczonych rzeczy,
  • zakupu leków,
  • rehabilitacji,
  • dojazdów do placówek medycznych.

Utracone korzyści, obejmują natomiast to, co poszkodowany mógłby otrzymać, gdyby do wypadku nie doszło. Zgodnie z kodeksem cywilnym, są to zyski, które poszkodowany miałby szansę osiągnąć, gdyby nie doznał szkody. W ramach utraconych korzyści mieści się również utracony dochód.

Wyliczenie odszkodowania za utracony dochód – co stanowi największy problem?

Odszkodowanie za utracony dochód to jedna z najbardziej skomplikowanych materii dotyczących roszczeń powypadkowych. Powstaje bowiem problem, czy w praktyce za dochód należy uważać wszelkie hipotetyczne zyski, które mogłyby zostać osiągnięte przez poszkodowanego. Z odpowiedzią przychodzi orzecznictwo wskazując, że w przypadku dochodzenia naprawienia szkody w postaci utraconych korzyści, konieczne jest wykazanie utraty tych korzyści z tak dużym prawdopodobieństwem, aby w świetle doświadczenia życiowego można było przyjąć, że rzeczywiście miała ona miejsce (wyrok Sądu Najwyższego – Izba Cywilna z dnia 21 czerwca 2002 roku, IV CKN 382/00).

Wyrok Sądu Apelacyjnego w Katowicach – V Wydział Cywilny z dnia 21 czerwca 2013 roku, V ACa 201/13) wskazuje, że  utracone na skutek wypadku korzyści zawsze mają charakter hipotetyczny. Co istotne, zarówno sama utrata zysku, jak i jej wysokość muszą zostać udowodnione, a ciężar dowodu spoczywa na osobie ubiegającej się o odszkodowanie za utracony dochód.

Wypadek przy pracy – jakie świadczenia przysługują osobie, która uległa wypadkowi?

Jak obliczyć utracony dochód po wypadku?

Zdaniem sądów konieczne jest więc wykazanie „prawdopodobieństwa graniczącego z pewnością”, że w danej sytuacji dochód wyniósłby właśnie tyle, ile wskazuje poszkodowany. W wyliczeniach można uwzględnić premie, zaliczki, nadgodziny oraz utracone awanse, które zdecydowanie kwalifikują się jako utracone korzyści, a często są przez Ubezpieczyciela pomijane przy wypłacie świadczenia. Firmy ubezpieczeniowe przy wypłacie odszkodowania po wypadku stosują bowiem bardzo często przyjęte przez siebie sposoby wyliczeń i obniżają kwoty należne do wypłaty. Co istotne przepisy nie przewidują żadnego konkretnego katalogu utraconych korzyści, których można by było dochodzić w ramach odszkodowania po wypadku. Znaczenie ma również czy poszkodowany dochodzi utraconego dochodu pracując na etacie, umowie zlecenia czy też prowadząc własną działalność gospodarczą. Wyliczenie odszkodowania za utracony dochód np. przy działalności gospodarczej jest bowiem jeszcze bardziej skomplikowane. Zwykle, prowadząc własną działalność poszkodowany nie osiąga regularnych dochodów. Wręcz przeciwnie – czasami dochody w poszczególnych miesiącach mogą się różnić między sobą aż kilkukrotnie, co również może rodzić trudności dowodowe.

Kancelaria Prawna Łebek, Madej i Wspólnicy – pomoc w dochodzeniu odszkodowania za utracony dochód

Kluczowe znaczenie w sprawach związanych z dochodzeniem odszkodowania za utracony dochód odgrywa właściwy materiał dowodowy. Wiele tego typu spraw ma bowiem swój finał w sądzie. Warto zatem dochodząc odszkodowania za utracony dochód skorzystać z pomocy prawnika z Kancelarii Łebek, Madej i Wspólnicy, która posiada doświadczenie w tego typu sprawach. Warto wybrać adwokata lub radcę prawnego z dużym doświadczeniem w tej dziedzinie. Tylko wtedy poszkodowany zwiększa swoje szanse na przyznanie pełnego świadczenia. Adwokat czy też radca prawny specjalizujący się w tego typu sprawach wie, jaki materiał dowodowy przedstawić i przede wszystkim jak realnie obliczyć stratę dochodu po wypadku. Nie ma znaczenia przy tym, czy chodzi o umowę o pracę, umowę cywilnoprawną (zlecenia, o dzieło), czy też o własną działalność.

kancelaria od odszkodowań Wrocław

Odszkodowanie za utracony dochód – wnioski

Podsumowując, sprawca wypadku lub jego ubezpieczyciel mają obowiązek nie tylko wypłaty zadośćuczynienia, kosztów leczenia czy renty powypadkowej, ale również zwrotu poszkodowanemu tzw. utraconych korzyści, które mogłyby zostać osiągnięte, gdyby do wypadku nie doszło. W zakres tych korzyści wchodzi również utracony dochód. Poszkodowany staje przed trudnym zadaniem, ponieważ musi wykazać hipotetyczny dochód, który mógłby osiągnąć w przyszłości, gdyby nie wypadek. Nie ma pewności, że taki dochód rzeczywiście by mu się należał, jednak wymaga się, aby to „prawdopodobieństwo graniczyło z pewnością”. W zależności od podstawy zatrudnienia, takiej jak umowa o pracę, działalność gospodarcza czy umowa zlecenia, należy zastosować różne mechanizmy obliczania utraconego dochodu oraz przedstawić odpowiednie dowody. Samodzielne działanie w kwestii odszkodowania za utracony dochód może nie przynieść oczekiwanych rezultatów, dlatego pomoc adwokata lub radcy prawnego specjalizującego się w takich sprawach może okazać się niezbędna.