W każdych Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia znajdują się postanowienia określające przypadki, w których zakład ubezpieczeń nie ponosi odpowiedzialności za zdarzenie. Co ciekawe, w wielu sprawach okazuje się, że dane postanowienie nie powinno mieć zastosowania. Przykładowo, ubezpieczyciel może odmówić wypłaty powołując się na postanowienie, że do szkody doszło na skutek nieprzestrzegania przepisów prawa. W praktyce często jednak okazuje się, że nie ma związku między naruszeniem tych przepisów, a wystąpieniem szkody. Dlaczego w takich przypadkach ubezpieczyciel odmawia wypłaty odszkodowania?
Brak odszkodowania od ubezpieczyciela po zalaniu – jakie są przyczyny?
Rzeczoznawcy działający na zlecenie zakładów ubezpieczeń i sporządzający kosztorysy określające wysokość szkody po zalaniu, stosują stawki roboczogodziny czy ceny materiałów remontowych znacznie odbiegające od stawek rynkowych. Przy sporządzaniu protokołu, często nie jest brany pod uwagę zakres całej szkody, a jedynie jej część. Co więcej, kwestionowana jest konieczność profesjonalnego osuszania nieruchomości, która uległa zniszczeniu w wyniku zalania. Dodatkowo zaniżana jest wysokość tych kosztów, a co za tym idzie wypłacane odszkodowanie nie pozwala na przywrócenie nieruchomości do stanu poprzedniego. W odniesieniu do kosztów osuszania nieruchomości poddawany wątpliwościom jest również okres trwania wykonywanych prac, a także stawki roboczogodzin i wykorzystywane sprzęty. Jeśli poszkodowany właściciel zalanej nieruchomości ma wątpliwości co do słuszności wykonanego kosztorysu, warto złożyć odwołanie, a jeśli to nie przyniesie skutku, wystąpić na drogę postępowania sądowego.
Pomoc w uzyskaniu odszkodowania
Jak zakwestionować kosztorys ubezpieczyciela i uzyskać odszkodowanie po zalaniu nieruchomości
W procesie likwidacji szkody bardzo ważną rolę odgrywa rzetelne i pełne udokumentowanie zakresu szkody, prowadzonych prac i jej efektów na każdym etapie. W przypadku zalania nieruchomości bardzo ważne jest wykonanie szczegółowej dokumentacji zdjęciowej bezpośrednio po wystąpieniu szkody i przed podjęciem prac osuszania nieruchomości. Zlecając prace profesjonalnej firmie, ta powinna dokonać właściwych pomiarów wilgotności ścian, posadzek i sufitów przed, w trakcie (nawet kilkukrotnie) oraz po wykonaniu prac osuszania. Co więcej, pomiary powinny obejmować również zużycie energii elektrycznej na poszczególnych etapach wykonywania prac. Firma osuszająca powinna sporządzić protokół z każdej czynności, wraz z udokumentowanymi pomiarami i dokumentacją zdjęciową. Z wykonanych prac powinien zostać sporządzony szczegółowy kosztorys, który następnie należy przekazać do zakładu ubezpieczeń.
Przedstawienie ubezpieczycielowi dokładnej i rzetelnej dokumentacji z wykonanej usługi powinno spowodować, że nie będzie on miał argumentów pozwalających na zakwestionowanie zakresu szkody oraz konieczności wykonania takich, a nie innych czynności. Jeżeli nawet na etapie postępowania przedsądowego ubezpieczyciel będzie kwestionował wysokość poniesionych kosztów, dokumentacja ta będzie stanowiła kluczowy materiał dowodowy na etapie postępowania sądowego.